3 tips om je klimbenen te trainen in het vlakke Nederland

images

Tip 1: Inspanning simuleren met tegenwind 💨🚴

Als je basisconditie goed is dan kan je de inspanning van een beklimming heel goed simuleren door een blokkentraining te doen met tegenwind. Als je traint voor de KlimClassic dan zijn vooral middellange blokken van ongeveer 5 tot 10 minuten interessant. Fiets tijdens deze blokken op een hoog vermogen dat je nog net gedurende langere tijd vol kunt houden (net onder je omslagpunt). Probeer tijdens deze blokken ook de houding aan te nemen die je tijdens een beklimming zou aannemen. Succes!

Tip 2: Maak indoor hoogtemeters!

Een indoor trainer is zeer geschikt om je klimbenen te trainen. 💪 Doordat je de weerstand aan kunt aanpassen kan je de intensiteit van een beklimming perfect simuleren. Voor de KlimClassic zijn vooral middellange inspanningen op een hoog wattage interessant. Gebruik je een interactieve trainer in combinatie met Zwift? Dan heb je helemaal een realistische klimervaring. Een klim van 20% voelt ook daadwerkelijk als 20%!

Wil je naast je klimconditie ook je klimspieren aanspreken? Dan zijn er speciale gadgets die je voorwiel omhoog tillen zodat je het stijgingspercentage van een klim kunt simuleren. Voor de renners met een kleiner budget; een stapeltje boeken 📚 of een leeg bierkratje onder je voorwiel en klimmen maar!

Tip 3: Oefen staand en zittend klimmen

Alhoewel Nederland overwegend vlak is zijn er vrijwel overal wel kleine, korte beklimmingen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een brug, tunnel, viaduct of misschien wel de duinen. Onder het mom van ‘roeien met de riemen die je hebt’ kan je deze beklimmingen gebruiken om je klimhouding en klimspieren te trainen. En als je een kleine beklimming maar vaak genoeg herhaalt dan wordt het vanzelf zwaar. 😉

Fiets de ene herhaling staand en de andere herhaling zittend omhoog. Tijdens de beklimmingen van de KlimClassic kan het namelijk ook helpen om af en toe te gaan staan. Op die manier gebruik je je spieren anders en kunnen de spieren die je gebruikt tijdens het zittend klimmen een beetje ontspannen.

Succes met trainen en we zien je graag aan de start op Hemelvaartsdag 30 mei!